[ Print ]  [ Close ]

http://cheme.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=21054   , 1403/02/21


دکتر محمود صفارزاده:
جذب حداکثری پروژه از صنعت، اولویت اصلی دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست است

دکتر محمود صفار زاده در گفت و گو با روابط عمومی با بیان اقدامات انجام شده توسط این دانشکده طی دو سال اخیر خاطر نشان کرد: ما اولویت کار را در این دانشکده بر روی تجهیز و ایمن سازی آزمایشگاه‌ها قرار دادیم. بر این اساس، کمیته ایمنی در دانشکده تشکیل شد. همچنین راه اندازی دستگاه اسپکتروفوتومتر برای آزمایشگاه محیط زیست، راه اندازی جک سنگین برای آزمایشگاه سازه و افتتاح و تجهیز آزمایشگاه جدید به نام حمل و نقل از اقدامات صورت گرفته در جهت تجهیز آزمایشگاه های دانشکده است.
وی ادامه داد: برای رفاه حال بیشتر دانشجویان بخش آموزش و پژوهش را که تردد دانشجویان در آنجا بیشتر است به طبقه همکف منتقل کردیم. از طرفی فضای کلاس‌ها و مکان‌های مطالعه دانشجویان را نیز مناسب‌سازی و ساماندهی کردیم. در همین راستا با تجهیز اتاق جلسات دفاع از پایان نامه
و رساله،‌ امکان برگزاری جلسات آنلاین با اساتید داخلی و خارجی را فراهم نمودیم.
دکتر صفارزاده در ادامه به برنامه های دانشکده درحوزه پژوهشی اشاره کرد و توضیح داد: دانشکده عمران و محیط زیست برنامه درسی تمام گروه ها را مورد بازنگری قرار داده ‌است. همچنین در راستای ایجاد رشته های مورد نیاز کشور با همکاری دانشکده علوم و فناوری های بین رشته ای دو رشته جدید با عنوان «ساختمان‌های هوشمند» و «مهندسی پل‌ها» در مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده مصوب شده است که به زودی پس از تایید در شورای دانشگاه ابلاغ خواهد شد.
وی در خصوص مجله دانشکده گفت: در صدد هستیم وضعیت مجله مهندسی عمران را ارتقا و چاپ مقالات و انتشار آن را تسریع بخشیم .
وی درباره ارتباط با دانشگاه‌های بین المللی خاطر نشان ساخت: در سال‌های گذشته همکاری های بین المللی در حد برگزاری کارگاه‌های آموزشی بود. اما امسال با تلاش‌های صورت گرفته به دنبال تبادل استاد و دانشجو
و رفع موانع موجود در این زمینه هستیم.
رئیس دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست ادامه داد: در حوزه پژوهشی با چهار دانشگاه بین المللی برلین آلمان، وین اتریش، لیسبون پرتقال و مونترال کانادا تفاهم نامه همکاری برای فعالیت های مشترک آموزشی و پژوهشی امضا کردیم.
وی کاهش دانشجویان سنواتی و نظارت بر دفاع به موقع دانشجویان، ‌جذب اعضای هیات علمی متخصص و متعهد و کاربردی تر کردن رساله ها و پایان نامه ها در همکاری با صنعت را از جمله برنامه ها و اهداف دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست عنوان کرد.
دکتر صفار زاده با بیان اولویت دانشکده در جذب پروژه از صنعت گفت: گرفتن پروژه بیشتر باعث افزایش درآمد دانشکده شده و از طرفی باعث حمایت از پروژه‌ها و پایان نامه‌های دانشجویی با اعطای پژوهانه به آنها می‌شود که اینکار نیازمند تلاش بیشتر برای برقراری ارتباط با صنعت است.
وی ادامه داد:بسیاری از اقداماتی که در کشور انجام می‌شود به نوعی به حوزه عمران و محیط زیست مرتبط است.بنابراین شاخه فعالیت این رشته بسیار گسترده بوده و با بسیاری از نهادها مانند وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌های سراسر کشور، سازمان محیط زیست، وزارت نیرو و وزارت کشور مرتبط است. باید در این خصوص چالش های کشور در سال های آتی در زمینه مهندسی عمران بررسی شود و فناوری های جدید در حمل و نقل، عمران و ... بررسی و پایان نامه ها و رساله ها به آن سمت سوق یابد.
این استاد دانشگاه با اشاره به برخی موانع موجود در زمینه جذب پروژه از صنعت خاطر نشان کرد: برخی موانع مانند مالیات و بیمه و اخذ بالاسری از درآمدهای حاصله از صنعت باعث ایجاد موانعی برای همکاری پژوهشگران با صنعت می شود با این وجود اساتید حتما باید پژوهش خارج از دانشگاه انجام بدهند تا بتوانند ضمن درآمدزایی برای خود و دانشگاه، از دانشجویان نیز حمایت کنند که لازمه انجام این امر، ایجاد انگیزه در اساتید است.
وی یکی از راهکارهای حمایت از اساتید را تخصیص گرنت در ازای جذب پروژه از صنعت دانست و گفت: برای ایجاد انگیزه در اساتید، در آیین نامه جدید ارتقا، انجام پروژه های کاربردی در ارتقای اعضای هیات علمی نقش دارد که بسیار حائز اهمیت است. یکی دیگر از راهکارهای حمایت و ایجاد انگیزه در اساتید، تخصیص گرنت در ازای جذب پروژه از صنعت است و اینکه اعضای هیات علمی گرنت خود را در راستای پروژه هزینه نمایند.
وی یادآور شد: یکی از کارهای مهمی که در دانشکده عمران و محیط زیست انجام شد هزینه گرنت اساتید برای تجهیز آزمایشگاه های دانشکده بود که اعضای هیات علمی به صورت مشارکتی گرنت خود را برای تجهیز آزمایشگاه ها هزینه کردند که بسیار کار ارزشمندی است.
دکتر صفار زاده با بیان اینکه رتبه دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه در رتبه بندی شانگهای بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ در کل دنیا است تصریح کرد: با اینکه همه دانشگاه‌ها دانشکده عمران دارند اما دانشکده عمران دانشگاه تربیت مدرس در مقایسه با دانشگاه‌های قدیمی‌تر در زمینه پژوهش به رتبه خوبی دست پیداکرده‌است که یکی از مهمترین نقاط قوت آن به حساب می‌آید.
وی افزود: چنانچه کمک‌هایی در قالب بورسیه، تخصیص پژوهانه وگرنت انجام شده و تعداد خوابگاه‌های متاهلی افزایش پیدا کند، میزان جذب دانشجویان خوب داخلی و خارجی هم بیشتر می‌شود و باعث پیشرفت و ارتقای رتبه دانشکده و دانشگاه خواهد شد.
دکتر صفار زاده در پایان خاطر نشان کرد: علاوه بر حمایت های انجام شده، اعضای هیأت علمی و اساتید نیز باید دانشگاه را مانند خانه خود دانسته و برای ارتقای آن تلاش کنند.

 

 


13:41 - شنبه 29 مهر 1402    /    شماره خبر : 21054    /    تعداد نمايش خبر : 124