دانش آموختگی، آغاز گام برداشتن در مسیری تمدّنی، شکوفا و آیندهساز است
خلاصه خبر: استاد گروه زبان و ادبيات دانشگاه در گفتگویی به مناسبت جشن دانش آموختگي دانشجويان در سال 1396، دانش آموختگی را آغازي براي همکاری همه جانبه در مسیری تمدّنی، شکوفا و آیندهساز عنوان كرد.
استاد گروه زبان و ادبيات دانشگاه در گفتگویی به مناسبت جشن دانش آموختگي دانشجويان در سال 1396، دانش آموختگی را آغازي براي همکاری همه جانبه در مسیری تمدّنی، شکوفا و آیندهساز عنوان كرد.
دكتر حسينعلي قبادي استاد گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه اظهار داشت: اگر رویکرد تمدنی به پدیدهها و مسائل داشته باشیم، هدف، جایگاه و ماموریت تأسيس دانشگاه تربیت مدرس، از منظر کسانی که موسس آن بودهاند، بازیابی عظمت و شکوفایی تمدن ایرانی- اسلامی بود.
وی گفت: دانشگاه تربیت مدرس میخواهد یک موسسه عالی علمی باشد که ریشه در اعماق تاریخ از دوران پيشاتاريخي تا قلبِ میراث اسطورهای و تاريخي ايراني ـ اسلامي دارد. از جندی شاپور و نظامیهها گرفته تا مدارس خواجه نصیر طوسی، از آنجا تا آرمان خواهی امیرکبیر در دارالفنون و آرمان جویی امام خمینی و منویات مقام معظم رهبری و حمایت بیشتر مسئولان محترم نظام در طول سالهای گذشته... همه و همه پشتوانه این دانشگاه به شمار میآيند. از سوی دیگر در کنار همه کوششهای بنیانگذاران و مسئولان دانشگاه از آغاز تاکنون، این مجاهدتهای علمی دانشجویان و دانشآموختگان این دانشگاه بود که این آرمانها را مستقر و محقق و پایدار و ماندگار ساخت.
عضو هیات علمی دانشگاه افزود: از این روی، مراسم جشن دانش آموختگی، پایان راه و خداحافظی با دانشگاه و علم نیست، بلكه آغاز گام برداشتن و همکاری همه جانبه در مسیری تمدّنی، شکوفا و آیندهساز است.
رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: همانگونه که از شعار دانشگاه منبعث و ملهم از کتاب اسطورهای و حماسی ایرانی، یعنی شاهنامه بر میآید، دانشآموختگان ما از خردی شهودی برخوردارند که به تعبیر فردوسی در آن، دانش، در کنار خرد، راستی و صداقت و خدمتگزاری به بار مینشیند. لذا خرد و دانشآموختگی از دیدگاه آفریننده شاهنامه، فقط عقل معاش نیست، بلکه احساس مسئولیت و داشتن بیقراری برای اعتلای کشور و تمدن بزرگ ایرانی اسلامی است.
وي تصريح كرد: شاهنامه به ما میآموزد؛ خرد، منشایی نورانی و الهی و روحانی دارد. چرا که از چشم فردوسی، خرد در برابر دیو کرداری و اهریمن خویی قرار میگیرد و خرد شاهنامهای به ما میآموزد، دانش را معیار و زیر بنای توسعه و پیشرفت بدانیم و خشونت را کنار بگذاریم و برای رسیدن به توسعه در جهانی عاری از خشونت بیندیشیم.
دکتر قبادی تصریح کرد: امروز نیز باید بسیار مسرور و خوشحال باشیم که دانشگاه تربیت مدرس در موقعيت درخشان ایفای نقش توأمان تمدنی و اجتماعی خود قرار گرفته است. يعني در حالی که یکی از سرآمدترین دانشگاههای کشور و یکی از برترین دانشگاههای جهان است و از حیث شتاب تولید علم افتخار آفرین به شمار میآید، همزمان به آن درجه از اعتبار ملی و علمی دست یافته است که از سوی رئیس جمهور خردورز که توانایی را در دانایی میداند، به عنوان مرکز علمی در خور اعتناء برای ایفای نقش علمی ملی پذیرفته شده و تهیه گزارش ملی ماجراي ساختمان پلاسكو به روشي عالمانه و قابل اتکاء و اطمینان بخش را به رییس دانشمند این دانشگاه واگذار نموده است.
عضو هيات علمي دانشگاه در پایان با بيان یک تقاضا از دانشآموختگان فرهیخته دانشگاه اذعان داشت: از دیدگاه فردوسی، خرد پیوندی جوهری با دانش و راستی دارد و پدیدهای قدسی و زاینده دانش و راستی به شمار میآید و دانش و راستی با پشتوانه خرد از قوّه به فعل در میآیند و خردورزی عامل تفکر خلاق است و تدبیر شایسته را در پی خواهد داشت و جامعهای پر امید را رقم خواهد زد. از اين روي، برای همه ما مسئولیت میآفریند؛ مسئولیت در برابر اجتماع، رشد علم و آینده تمدنی ایران و همين نيز موجب ميشود تا قدرت و اقتدار ایران پایدار بماند؛چنانكه فردوسي به ما میگوید: اگر خردورز باشیم، به شکوه تمدنی دست خواهیم یافت. برای نیل به این عظمت همه باید سختکوش باشیم و دانشورزی را در نیمه راه رها نکنیم.
وی افزود: در این مسیر باید به عدالت فکر کرد و به برابری انسانها و به جامعه دور از فساد و دور از تبعیض اندیشید و برای شکوفایی تمدن ایرانی، از دیدگاه فردوسی، باید استقرار جهان عاری از خشونت را سر لوحه قرار دارد و مسیر آن را هموار ساخت، فردوسی به دنبال ترسیم جامعه آرمانی ایران بود که در آن داعش و زمینه داعش پروری وجود نداشته باشد.
رييس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگی افزود: پیش از این فرمان گهربار، در همان آیه فرموده است: "فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ" «در مجالس خود، جای را بر یکدیگر فراخ دارید، امر خدا را بشنوید تا خدا بر توسعه منزلت و مقام شما بیفزاید.» پيام اين آيه اين ميتواند باشد كه تمدنسازی مستلزم شرح صدر، تحمل دیگران گذشت، کمک و معاضدت و همیاری و همدلی با يكديگر است.
ادکتر قبادی در پایان تصریح کرد: ز این روی، دانشآموختگان گرامی همه جا باید یاد و نام تربیت مدرس را گرامی بدارند و یاور دیگر دانشآموختگان این دانشگاه باشند و به آنان در همه امور، در هر شهر و ديار یاری برسانند.
16 خرداد 1396 / تعداد نمایش : 2043