قطنامه 48مین گردهمایی روسای موسسات آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی - مشهد مرداد 96

خلاصه خبر: چهل و هشتمین گردهمايي رؤساي مؤسسات آموزش عالي كشاورزي و منابع طبيعي كشور در روزهاي سوم و چهارم مردادماه سال 1396 در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گردید.

بسم الله الرحمن الرحیم

 

قطعنامه چهل و هشتمین گردهمایی

رؤسای مؤسسات آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی کشور

 

چهل و هشتمین گردهمايي رؤساي مؤسسات آموزش عالي كشاورزي و منابع طبيعي كشور در روزهاي سوم و چهارم مردادماه سال 1396 در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گردید. شرکت‌کنندگان با توجه به منویات مقام معظم رهبری و در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال ملی و جهادی، به اتفاق آراء اجرای برنامه های ذیل را مورد تأکید قرار دادند.

 

1ـ به منظور افزایش و تقویت کارایی و اثربخشی دانش­آموختگان کشاورزی و منابع طبیعی، لازم است:

الف‌ـ سرفصل­های تعیین شده برای درس کارورزی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی در برنامه­ریزی آموزشی و درسی دانشجویان مؤسسات آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی لحاظ و اجرایی شود.

ب‌ـ آموزش­های دوره­های کارشناسی باید به گونه­ای باشد که ضمن ارتقای مهارت دانش­آموختگان توانایی آنان در کارآفرینی را افزایش دهد.

پ‌ـ با توجه به ماده 23 قانون افزایش بهره­وری کشاورزی مبنی بر همکاری وزارت جهاد کشاورزی در برگزاری صحیح کارورزی، از امکانات آن وزارتخانه در تهران و واحد های استانی برای فعالیت­های علمی کارورزی استفاده شود.

ت‌ـ با توجه به اینکه دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی در راستای اقتصاد مقاومتی تلاش خود را بر اجرای ماده 23 قانون افزایش بهره‌وری متمرکز نموده است از کمیسیون محترم  کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی که نقش اصلی را در تدوین این قانون داشته انتظار می‌رود در تنظیم قانون بودجه سازوکار لازم و مؤثر برای تحقق کاروزی و بودجه مورد نیاز را پیش‌بینی نماید.

ج‌ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بودجه خاصی در ارتباط با آموزش­های مرتبط با مهارت­آموزی را در بودجه­های مرتبط با آموزش منظور کرده و از دانشگاه­ها بخواهد برای همین منظور هزینه شود.

چ ـ ماده 21 قانون افزایش بهره‌وری در خصوص نیازسنجی پذیرش دانشجو در رشته های کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی اصلاح گردیده و این اختیار به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری واگذار شود.

 

2ـ با توجه به ضرورت کارآفرینی و تجاری‌سازی علم در دانشگاه­ها، مقرر شد دانشکده­ها و پژوهشکده­های کشاورزی و منابع طبیعی، همت و تلاش لازم را در زمینه ایجاد شرکت­های دانش­بنیان در راستای حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم به عمل آورند.

3ـ با توجه به حذف عنوان مهندسی از برخی رشته­های کشاورزی بدون انجام کار کارشناسی دقیق و نظرخواهی از دانشکده‌های کشاورزی و متخصصان ذیربط، از مسؤولان مربوطه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخواست می‌شود با  افزودن عنوان مهندسی به رشته­های "ترویج و آموزش کشاورزی پایدار"، "اقتصاد کشاورزی"، "گیاهپزشکی"و "زراعت و اصلاح نباتات"این نگرانی مهم را مرتفع نمایند.

4ـ با توجه به این که بحران آب  یکی از موضوعات مهم کشور است و اهتمام کافی به ویژه در اجرا به این موضوع بحرانی وجود نداشته است، ضمن درخواست توجه عاجل به این مشکل ریشه­ای قبل از فوت زمان، دانشکده­های کشاورزی و منابع طبیعی و پژوهشکده­های مرتبط، موضوع آب را به عنوان اولویت اول در تمامی سطوح آموزش، پژوهش و مسؤولیت­های اجتماعی خود قرار دهند و در این راستا باید در حل بحران مدیریت آب "نقش محوری"به دانشکده­های کشاورزی و منابع طبیعی واگذار گردد. همچنین، لازم است موضوع آب در قالب "حوزه­های آب"مدنظر قرار گیرد و فقط به یک منطقه و شهرستان خاص محدود نشود.

5ـ برای ایجاد اشتغال و استفاده از دانش­آموختگان کشاورزی و انتقال علم به صحنه­های تولید و امور مربوط به منابع طبیعی، سازوکارهای مناسب اشتغال همچون شرکت خدمات مکانیزاسیون، شرکت خدمات کاشت، داشت و برداشت، شرکت خدمات مشاوره­ای، شرکت خدمات پس از برداشت، همچون بسته­بندی، آماده­سازی، نگهداری و غیره به وجود آید و شرکت­های موجود تقویت گردد.

6ـ با توجه به مورد سؤال بودن سلامت بعضی از تولیدات کشاورزی از بابت باقی‌مانده سموم کشاورزی، نیترات بیش از حد، مایکوتوکسین­ها، فلزات سنگین، آنتی­بیوتیک­ها و غیره، ضرورت دارد ساز و کار مناسب برای آموزش کشاورزان و هدایت­های لازم و نظارت بر سلامت تولید به وجود آید و از دانش­آموختگان کشاورزی آموزش‌دیده برای این امر استفاده شود. در صورت برنامه­ریزی صحیح، امکان تأمین بودجه لازم برای هزینه نظارت از طرح سلامت محصولات کشاورزی وجود خواهد داشت.

8ـ تفاوت قیمت محصولات کشاورزی به ویژه محصولات میوه و سبزی در مزارع و باغات و مراکز عرضه به مصرف­کنندگان زیاد است. این امر باعث شده است تولید برای کشاورزان به صرفه نباشد و مصرف­کنندگان مبالغ زیادی پرداخت کنند. بنابراین، لازم است سامان دادن امور پس از برداشت محصولات کشاورزی به ویژه برای میوه و سبزی در دستور کار دولت قرار گیرد و برای این امر از دانش­آموختگان رشته­های کشاورزی استفاده شایسته به عمل آید.

9ـ توجه بیشتر به اجرای قانون افزایش بهره­وری کشاورزی و منابع طبیعی، از سوی وزارتخانه­های مسؤول (وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات ترویج و آموزش کشاورزی (تات) و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) مبذول گردد.

10ـ اصلاح ماده 23 قانون بهره­وری و به نحوی که اختیارات کامل کارورزی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری واگذار گردد.

11ـ لازم است در برنامه‌ریزی‌های وزرات علوم، تحقیقات و فناوری، "بومی‌گزینی"ورودی­های دانشگاه از انتخاب دانشجو حذف شود و افراد داوطلب بتوانند آزادانه هر جایی را که می­خواهند انتخاب کنند.

12ـ رفع تبعیض بین اعضای هیأت علمی دانشگاه­های علوم پزشکی و غیر پزشکی، مورد تقاضای اعضای هیأت علمی کشاورزی و منابع طبیعی است. در این راستا، لازم است این موضوع در برنامه‌های دولت به صورت جدی مد نظر قرار گیرد.

13ـ برای ارتباط بیشتر دانشکده­های کشاورزی و واحد­های تولیدی کشاورزی، دفاتر ترویج کشاورزی در دانشکده­های کشاورزی به وجود آید و اساتیدی که به این امر مهم می­پردازند مورد تشویق قرار گیرند.

14ـ توجه به روستا و توسعه روستایی به عنوان بستر کشاورزی در دانشکده­های کشاورزی و منابع طبیعی بیشتر مدنظر قرار گیرد و به تقویت این شاخه از علوم در این مراکز توجه ویژه و شایسته­ای صورت گیرد.

15ـ در تعیین ظرفیت تعداد دانشجویان ورودی به دانشگاه­ها به توان علمی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه­ها توجه شود و از ارائه نسخه یکسان  برای همه دانشگاه­ها خودداری شود.

16ـ اعضای گردهمایی بر ارتباطات و تعاملات بین المللی و استفاده از ظرفیت دانشکده­های کشاورزی و منابع طبیعی در  معرفی افراد متخصص و متعهد برای امور اجرایی مرتبط با بخش کشاورزی و منابع طبیعی تأکید نمودند.


6 شهریور 1396 / تعداد نمایش : 1730