جلسه دفاع از پایاننامه: سارا قلیپور، گروه برنامهریزی حملونقل
خلاصه خبر: یک تحلیل کمی از شاخصهای حملونقل انسان-محور
چکیده: رویکرد انسان-محور در حملونقل با تخصیص اولویت اول به مردم و جوامع انسانی، پیشتر از خودروها و خیابانها، سعی در توسعه شهرها بر اساس حملونقل پایدار و بهبود کیفیت زندگی انسانها دارد. حملونقل متکی بر کرامت انسانها و احترام به حقوق تک تک شهروندان، یکی از اصلیترین بخشهای شهر انسان-محور را تشکیل میدهد. ضروریترین سیستم آمدوشد شهری برای زندگی امروزی، پیادهروی، دوچرخهسواری و استفاده از سیستم حملونقل همگانی است. هدف از این پژوهش، تحلیل کمی از شاخصهای حملونقل انسان-محور، بررسی رضایت و اهمیت کاربران از این شاخصها و اولویتبندی شاخصها برای گروههای مختلف کاربران (از نظر جنسیت، سطح تحصیلات، منطقه محل زندگی، شغل، تعداد اعضای خانواده، تعداد خودرو تحت تملک خانوار) است. به منظور اولویتبندی ویژگیهای شاخصها، از آزمون غیر پارامتریک فریدمن استفاده میشود. همچنین به بررسی عوامل تأثیرگذار بر تعداد پیادهروی و تعداد استفاده از حملونقل همگانی در هفته با استفاده از مدلهای لوجیت چندگانه و رتبهای پرداخته میشود. با توجه به مطالعات پیشین و شرایط آبوهوایی و وضع موجود حملونقل شهر اهواز، پرسشنامهای جهت بررسی حملونقل انسان-محور و کمی کردن برخی شاخصهای آن (میزان راحتی سفر، رضایت مسافر، امنیت، اتصال به سایر شیوههای حملونقل، هزینه و قابلیت اطمینان برای حملونقل همگانی و همچنین شرایط فیزیکی، امکانات پیادهرو، امنیت، فرموکالبد و تسهیل عبور از عرض خیابان برای پیادهروی) طراحی شد که تعداد 700 پرسشنامه میان کاربران خطوط مختلف اتوبوسرانی توزیع گردید. نتایج نشان میدهد بیش از نیمی از کاربران وضعیت دوچرخهسواری در شهر اهواز را کاملاً نامناسب میدانند، یعنی بیش از نیمی از کاربران معتقد به طراحی شهری بر اساس توجه صد در صد به خودرو در برابر دوچرخهسواری هستند. بیش از 40 درصد کاربران گزینه کاملاً خودرو-محور را به پیادهروی، حملونقل همگانی و حملونقل انسان-محور به طور کلی (پیاده، دوچرخه، همگانی) دادهاند. این امر نشان میدهد بیش از 40 درصد از کاربران حملونقل شهر اهواز را کاملاً خودرو-محور بیان نمودهاند. در نهایت 99 درصد از کاربران، گزینههای خودرو-محور بودن حملونقل را انتخاب کردهاند و تنها یک درصد از آنها حملونقل شهر اهواز را انسان-محور بیان کردهاند. کاربران و به خصوص زنان و کودکان، احساس امنیت لازم برای پیادهروی در شهر اهواز را ندارند. افراد کمتوان و معلول در شهر اهواز نادیده گرفته شدهاند. همچنین با توجه به شرایط آبوهوایی در اهواز، اگر فاصله خانه تا ایستگاه بیشتر از 400متر شود، تمایل شهروندان برای استفاده از حملونقل همگانی کمتر میشود. 11 بهمن 1396 / تعداد نمایش : 1778
|